Meer sollicitaties krijgen via je website?

Donderdag 20 juli 2023

Een website wordt vaak ingezet om klanten te werven. Logisch, want je wil een product of dienst verkopen. Maar je website is ook een krachtig middel om nieuwe medewerkers te werven. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt kan dit het verschil maken!

De meeste websites zijn alleen gericht op klanten. Vaak ontbreekt het aan ’employer branding’. Simpel gezegd is dit het opbouwen van een sterk en onderscheidend werkgeversmerk. Met je employer branding vertel je wat jouw bedrijf bijzonder maakt en hoe jij je onderscheidt van de concurrentie. Zo val jij op.

Een eerste indruk maak je maar één keer

Een website die up-to-date en modern is heeft een professionele uitstraling. Men noemt niet voor niets een website een online visitekaartje. Als jij gebruik maakt van een website die goed functioneert, een duidelijk verhaal vertelt en uniek is, maak jij hier een goede indruk mee bij klanten én sollicitanten. Om deze reden is het dus verstandig om in een website te investeren als onderdeel van je wervingscampagne.

Wat is de eerste stap van de reis? 

Misschien denk je terug aan de tijd dat jij ooit gesolliciteerd hebt. Waarschijnlijk heb je toen ook niet meteen gereageerd na het zien van de vacature. Iemand zal eerst onderzoek doen naar de organisatie, bijvoorbeeld door de website te bezoeken. Een eerste indruk maak je maar één keer.

Employer branding

Een simpele stap om te nemen in je employer branding, is in je communicatie meenemen ‘wie jullie zijn’. Vertel wie er bij jullie werken, bijvoorbeeld door te noemen uit hoeveel collega’s het team bestaat en wat iedereen doet.

Hoe is de werksfeer binnen de organisatie? Zijn jullie heel persoonlijk met elkaar als team en hechten jullie hier veel waarde aan? Of ligt de focus echt op resultaten produceren?

Vraag na bij je medewerkers waarom zij bij je werken. Door dit te doen breng je duidelijk in kaart wat jouw organisatie anders maakt dan de rest. Verwerk deze informatie in je website en je vacatures. Zo bouw je aan een sterk ‘employer brand’.

Technische kansen van je website

Het is belangrijk dat je website snel laadt. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken voor ze ook maar een seconde op je website hebben doorgebracht.

Daarnaast is het ook van belang dat je website op ieder scherm goed weergegeven wordt. Probeer maar eens bij je huidige website: is alles goed in beeld als je deze laadt op je mobiel of tablet? Voor een bezoeker is het belangrijk dat alle elementen van je pagina goed uitlijnen, zodat de structuur duidelijk blijft en bezoekers alles goed kunnen lezen en aanklikken. Als dit niet het geval is, loop je mogelijk klanten en sollicitanten mis.

Als je een vacature hebt geschreven, plaats je deze op jobboards zoals Google for Jobs, Indeed en Werkzoeken.nl. Maar dit kan ook automatisch! Met een zogeheten XML-feed kan je een koppeling maken met de externe vacaturebanken zodat je vacature geautomatiseerd doorgeplaatst wordt.

Aan de slag met werven?

Met Jamilo CMS bouwen wij websites  uit een ruim aanbod van bouwstenen. Zo toon je jouw ‘employer brand’ op een prettige manier. Denk hierbij aan speciale blokken om quotes van collega’s te tonen of galerijen met foto’s van jouw organisatie.

Benieuwd naar de mogelijkheden die wij bieden?

We zetten met plezier een proefwebsite voor je in elkaar. Daarmee krijg je een goede indruk van hoe jouw nieuwe website eruit kan komen zien.

Zo’n proefwebsite kun je delen binnen je organisatie zodat voor iedereen helder is wat een stap vooruit dat gaat zijn. Ga hiervoor naar deze pagina en laat je gegevens achter!

Je kunt ook even je gegevens achterlaten en eerst onze brochure lezen.




Om spam tegen te gaan gebruiken we reCAPTCHA. De Google privacyvoorwaarden en servicevoorwaarden zijn van toepassing.